skip to Main Content
Meer Rendement Met Google Ads? Lees Onze Tips!

Meer rendement met Google Ads? Lees onze tips!

Onze tips voor meer omzet met Google Ads

Google Ads. Misschien gebruik je het al voor je bedrijf, maar het kan ook zijn dat je werkelijk geen idee hebt hoe je Google Ads het beste kunt inzetten. Professionele hulp is dan gewenst. Doorgaans begint men vaak met een Google Ads campagne zonder goed te weten hoe de software werkt. Hierdoor kunnen je resultaten tegenvallen en kost het je ook nog eens een hoop geld. Daarom geven wij in dit artikel tips over hoe jij meer omzet kunt genereren met Google Ads.

Maak gebruik van de juiste instellingen

Kies ervoor om gebruik te maken van handmatige biedingen, zodat je hier zelf zicht op en controle over hebt. Automatisch bieden raden wij je niet aan. Gebruik alle apparaten en alle netwerken, zoals zoekpartners, zoeken en display. Mochten bepaalde netwerken jou te weinig opleveren, schakel deze dan uit en probeer het via de netwerken waar het verkeer wel goed is.

Schakel het display netwerk in

Het display netwerk is ontzettend handig, want hierbij is het ook mogelijk tekstadvertenties te gebruiken. Je hoeft hierbij niet zozeer gebruik te maken van afbeeldingen. Als je snel zelf afbeeldingen wenst te maken, kun je de Display Ad Builder gebruiken. Binnen een mum van tijd heb je je advertentie met afbeelding klaar.

Maak aparte advertentiegroepen

Het is van belang voor iedere belangrijke groep een aparte advertentiegroep aan te maken. Zorg ervoor dat de advertentiegroep voor iedere specifieke groep relevante keywords heeft.
Maak een keyword set voor elk belangrijk keyword en stem deze af op de advertentiegroep. Leg de focus hierbij op een onderwerp. Dit is wellicht een hele klus, maar het zorgt wel echt voor de beste resultaten.

Zorg dat je de kwaliteitsscore optimaliseert

Zet het keyword altijd in de eerste zin van je advertentie. Dit keyword moet het onderwerp van de landingspagina op de website zijn. Het keyword moet daarom ook terugkomen in de titel van de landingspagina. Focus je dus op de advertentie, de titel van de landingspagina en de inhoud. Om een maximale kwaliteitsscore te genereren, is het van belang om het keyword als eerste in de headline van je advertentie te zetten. Zorg er ook voor dat het keyword terugkomt in de tweede zin van je advertentie.

Maximaliseer de promotie van je advertentie

De volgende stap is het maximaliseren van de promotie van je advertentie. Hierbij is het van belang ervoor te zorgen dat de tweede regel in je advertentie met een punt (.) eindigt. Dit brengt als voordeel met zich mee dat je advertentie boven de natuurlijke zoekresultaten zal worden getoond. Is je advertentie eenmaal daar te zien, dan zal Google de 2e regel naast de headline plaatsen. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid, wat maakt dat je advertentie meer opvalt. Let erop dat dit enkel gebeurt indien je een (.) toevoegt.

Maak gebruik van advertentie extensies

Ook van belang is het gebruiken van advertentie extensies. Advertentie extensies zijn niet alleen een ranking factor, maar zorgen er ook voor dat je advertenties opvallen. Dit zorgt weer voor een beter presterende campagne. Een bezoeker heeft zo direct inzicht in de voordelen van je bedrijf. Er zijn diverse advertentie extensies voorhanden. Zo is er de locatie, wat het adres van je bedrijf toont. Dit is erg interessant voor een lokaal bedrijf. Ook kun je hierbij Google Places integreren. Ten tweede zijn er de site links. Een bezoeker kan zo klikken op de gewenste pagina. Als je een stuk of 15 linkt toevoegt, bepaalt Google welke er worden gebruikt. Zo kun je bezoekers doorsturen naar relevante landingspaginas.
Vervolgens zijn er nog de call extensies. Hierbij is het voor bezoekers mogelijk om direct contact op te nemen middels de advertentie. Dit is zeer interessant wanneer je wenst dat bezoekers een reservering of boeking bij je bedrijf doen. Tevens kunnen zij telefonisch hun vragen stellen en is het voor jou als ondernemer mogelijk om telefoontjes te tracken. Als laatste zijn er nog de social extensies. Link hierbij je website en Google mijn bedrijf pagina met elkaar voor het beste resultaat. Hiermee kun je ook je advertenties social proof maken.

Blijf je conversie bijhouden

Wat is conversie? Conversie omvat het behalen van een specifiek doel. Of dit nu het verkopen van een product of dienst is. Je kunt de respons op je advertenties en de kosten per conversie meten met de Ads conversie mogelijkheid. Wij raden dit dan ook zeker aan, want het is cruciaal om te weten of je inspanningen wel de moeite waard zijn. Doe je dit niet, dan heb je geen inzicht in wat je budget je oplevert. Zorg ervoor dat je Google Ads en Google Analytics met elkaar koppelt, zodat je in Google Analytics ook de conversies terugziet.

Maak gebruik van negatieve zoekwoorden

Google Ads maakt een onderscheid tussen 4 diverse zoekwoorden. Stel het zoekwoord is dakdekker. Bij de exacte match zoekwoorden zal Google alleen de advertentie weergeven wanneer er op dakdekker wordt gezocht. Google Ads kent ook een woordgroep. Als de woordgroep dakdekker Gelderland is, zal Google de advertentie laten zien wanneer iemand de volgende woordgroepen zoekt, bijvoorbeeld: dakdekker Gelderland, ik zoek een dakdekker in Gelderland, dakdekker Arnhem, enzovoort. Je kunt dit aangeven in Google Ads door quotes (“dakdekker”) te gebruiken. Ook kent Ads brede zoekwoorden. Hierbij wordt bij alle zoekopdrachten met dakdekker Gelderland je advertentie getoond. Ten slotte zijn er ook negatieve zoekwoorden. Geef dit aan in Google Ads door een minteken (-gratis) voor je zoekwoord te zetten. Negatieve zoekwoorden zijn eigenlijk uitsluitingszoekwoorden. Met andere woorden: wordt er op een negatief zoekwoord via Google gezocht, dan wordt de advertentie juist niet getoond. Het kan zeer handig zijn om zoekwoorden uit te sluiten die voor je bedrijf weinig conversie genereren. Denk aan woorden zoals tips, vergelijken en gratis, of merken die je bedrijf niet verkoopt, maar die wel gezocht worden door personen.
Zo kun je heel specifiek je diensten of producten aanbieden.

Lokaal bedrijf? Adverteer alleen lokaal

Als je over en lokaal bedrijf beschikt, is het van belang enkel te adverteren in het gebied waar je bedrijf zich bevindt en je klanten wonen. Voor een schoenmaker in Utrecht heeft het weinig zin om ook in Drenthe of in een ander land te adverteren. Ook hierbij is het van belang je zoekwoorden goed te bepalen. Verkoop je goedkope schoenen in Utrecht, dan is goedkope schoenen Utrecht een goed zoekwoord. Door hierbij tevens het juiste gebied in te stellen, zal de advertentie enkel getoond worden aan de personen die zich in je gebied begeven en die hier naar op zoek zijn.

Houdt rekening met de tijden

Zijn je klanten op bepaalde tijdstippen niet online, dan kun je ervoor kiezen om je advertenties op dat moment niet te vertonen. Zo kun je vrij eenvoudig advertenties op specifieke tijdstippen of dagen uitschakelen. Dit zorgt ervoor dat je geen slechte doorklikratio (CTR) krijgt. Dit betreft het aantal vertoningen gedeeld door de aantallen keren dat er geklikt is. Dit bepaalt tevens hoeveel geld je per klik kwijt bent.

Meer omzet met Google Ads? Schakel een expert in!

Je hebt dit blog nu gelezen en bent wellicht een stuk wijzer geworden. Misschien kun je nu geheel zelf aan de slag. Maar wat als het je ontbreekt aan tijd? Of je denkt toch niet over de juiste expertise te beschikken? Dan raden wij het zeker aan om een professional in te schakelen. Met een professional marketingbureau dat gespecialiseerd is in Google Ads, weet je zeker dat je advertenties en campagnes echt resultaat opleveren. Ga op zoek naar een professional bij jou in de omgeving, vraag hen wat zij voor jou kunnen betekenen en schakel dit marketingbureau in om meer omzet met Google Ads te genereren. Wij wensen je veel succes bij het toepassen van onze tips en/of het inschakelen van een professional!